Rasulullah SAW Dalam Ingatan

Advertisement
Advertisement
Rasulullah SAW Dalam Ingatan - Maha Suci Allah yang memberikan kita hidayah penerang kegelapan, mengaruniakan nikmat Iman dan Islam kepada kita yang merupakan sebaik-baik nikmat. Maha Suci Allah mengutus Muhammad Bin Abdullah sebagai imam para nabi, pahlawan yang perkasa, penguasa yang adil, guru yang lemah lembut, pelindung yang penyayang, qudwah hasanah untuk manusia.

Maha Suci Allah yang masih memberikan kita nafas di hari penuh bermakna ini untuk kembali menghayati, membersih diri, mengenang kembali, mengatur strategi, agar berjaya menjadi umat Rasulullah SAW yang diminumkan air dari tangannya yang mulia, diberi syafaat tatkala timbangan kita dikira.

Maha Suci Allah SWT, yang berfirman: َوَرَفَعْنَا لَكَ ذِكْرَكَ , artinya: “Dan kami tinggikan bagimu sebutan (nama)mu” (QS An-Nasyrah: 4).

Walaupun telah hampir 1420 tahun Baginda Rasulullah SAW telah meninggalkan kita, namun beliau masih dikenang dan akan terus dikenang selamanya. Kita sebagai umat Islam tidak dapat melupakan Baginda Rasulullah SAW yang telah menyelamatkan kita dari gelap jahiliyyah walaupun sesaat. Bagaimana bisa kita lupakan Baginda SAW sedangkan setiap sholat kita bershalawat keatasnya. Bagaimana mungkin kita lupakan Baginda SAW yang begitu cintakan umat sehingga ke ujung hayat Baginda.

Bagaimana mungkin kita lupakan Baginda SAW sedangkan Beliaulah yang telah berkorban jiwa dan raga demi menyelamatkan umatnya. Bagaimana mungkin kita lupakan Baginda SAW yang telah mengajarkan kita ma’iyyatullah tatkala berkata kepada Abu Bakar As-Syiddiq ‘La tahzan innallaha ma’ana’, ‘Janganlah engkau takut sesungguhnya Allah SWT bersama-sama kita’ yang sedang ketakutan di Gua Tsur dalam perjalanan ke Madinah.

Bagaimana mungkin kita lupakan Baginda SAW yang telah mengajarkan arti sabar tatkala Beliau mengikatkan perutnya dengan dua ketul batu untuk menahan lapar di peperangan khandak. Bagaimana mungkin kita lupakan Baginda SAW yang mengajarkan arti kebersamaan tatkala mengajak semua Muslimin ikut bersama Rasulullah SWT menikmati seekor kambing yang dengan mukjizatNya tak kunjung habis walau dijamah seluruh muslimin ketika itu.

Bagaimana mungkin kita lupakan Baginda SAW, sedangkan Bagindalah yang mengajarkan arti qona’ah tatkala Umar Al-Khattab RA menangis melihat bekas dibadan Baginda SAW akibat tidur tanpa alas sedang kaisar Roma dan Parsi ketika itu hidup dalam kemewahan, lalu Baginda SAW menjawab “Apakah engkau meraguiku, mereka adalah golongan yang didahulukan nikmat di dunia. Sungguh dunia bagiku adalah seperti pengembara yang berteduh dibawah sebatang pohon”.

Bagaimana mungkin kita lupakan Baginda SAW yang mengajarkan kita budi pekerti tatkala Baginda SAW menziarahi wanita yahudi yang sakit padahal wanita itu melempari Baginda dengan kotoran setiap kali Baginda ke Masjid. Bagaimana Mungkin kita lupakan Baginda SAW yang telah mengajarkan kita bagaimana berlaku adil tatkala berkata “Dimana aku esok? Dimana aku esok?” ketika Baginda sakit dirumah Maimunah Radiallahu ‘Anha agar isteri-isteri Baginda memperingatkan Baginda untuk tetap berlaku adil dan berada di rumah isteri yang sepatutnya walaupun baginda sedang sakit.

Bagaimana mungkin kita lupakan Baginda SAW, sedangkan Bagindalah yang telah mengajarkan kita tawaddu’ dan ringan tulang tatkala beberapa sahabat membagi-bagikan tugas untuk menyiapkan makanan dan setelah semua mendapat tugas Baginda berkata “dan aku akan mencari kayu api”. Bagaimana mungkin kita lupakan Baginda yang telah mengajarkan arti disiplin tatkala berkata “Istaqim ya sawad!” “Berdirilah dengan lurus dalam barisan wahai sawad !”. Bagaimana mungkin kita lupakan Baginda SAW yang telah mengajarkan kita setiap hal dan sisi dalam kehidupan manusia.

Baginda SAW pernah berkata aku ingin sekali (Baginda menggunakan perkataan wadadtu yang merupakan keinginan yang lahir akibat cinta yang mendalam) untuk bertemu dengan saudara-saudaraku, lalu para sahabat berkata tidakkah kami tergolong dalam saudara-saudaramu, baginda berkata kalian adalah sahabat-sahabatku namun yang aku maksud adalah mereka yang beriman pada masa akan datang setelah kewujudanku tiada lagi. Begitu besar cinta baginda SAW terhadap kita, namun apakah Baginda bertepuk sebelah tangan.

Bagaimanakah kita yang mengaku umatnya, apakah kita mencintai Baginda SAW lebih dari segala-galanya seperti yang Baginda SAW ajarkan. Bukankah manusia ketika mencintai seseorang selalu ingin dan berusaha untuk bertemu dengan kekasih mereka, apakah kita ingin dan berusaha untuk bertemu kekasih kita yang Agung?.

Marilah kita tanya kepada diri kita sejauh mana cinta kita terhadap Baginda SAW. Seberapa hebatkah usaha kita untuk mengikuti sunnahnya tanda kasih sayang kita terhadap Baginda SAW. Sekuat manakah pengorbanan kita meninggalkan dosa demi meraih cinta Baginda SAW.

Ya Allah... karuniakanlah kepada kami Cinta kepada Rasulullah SAW, sepertimana cinta yang telah engkau karuniakan kepada Abu Bakar Assyiddiq, Umar Al-Khattab, Ustman Bin Affan, Ali Karramallahu Wajhah dan seluruh sahabat baginda SAW.

Advertisement